Blog

Rasvanpoltto

Rasvanpoltto on suosittu puheenaihe ja se herättääkin paljon keskustelua. Sillä siis tarkoitetaan ihmisen kehon rasvaprosentin pudottamista halutulle tasolle kuitenkaan lihaksia menettämättä.

Oikealla ruokavaliolla on tässäkin erittäin tärkeä osuus. Syömättä ei tarvitse eikä saakkaan olla vaan ruokailun pitää tapahtua useasti ja olla erittäin vähäisestä hiilihydraatista ja paljosta proteiinista rakennettu.

Liikunnalla on kuitenkin ratkaisevampi osa rasvanpoltossa. Aerobinen liikunta polttaa tehokkaimmin rasvaa. Hyviä lajeja ovat esimerkiksi pyöräily, juoksu, aerobic ja uinti.

Tässäkin pitää muistaa että rasvanpoltto ei onnistu hetkessä vaan vaatii pitkää työtä ja kärsivällisyyttä. Säännöllinen aerobisen liikunnan harrastus auttaa saavuttamaan pysyviä tuloksia.

Myös aineenvaihdunnan nopeudella on oma vaikutuksensa rasvanpolttoon. Iän myötä aineenvaihdunta hidastuu jolloin rasvanpoltto on entistä vaikeampaa.

Kuntosaliharrastajille löytyy myös rasvanpolttoon tarkoitettuja lisäravinteita jotka on tarkoitettu nauttimaan ennen urheilusuoritusta. Tällöin rasvanpoltto sujuu nopeammin. Näihin ihmeaineisiin kannattaa kuitenkin suhtautua varauksella mutta niistä ei toisaalta mitään haittaakaan ole.

Rasvanpolttoahan ei mitenkään pysty kohdistamaan kuten lihastreeniä eli vatsaliikkeitä tekemällä ei polteta enempää vatsanseudun rasvaa kuin juoksemalla. Rasva kehossa on varastoitunutta vararavintoa joka kuluu kaikella liikunnalla.

Yleisesti hyviin tuloksiin päästään kun eletään miinuskaloreilla ja energia otetaan mieluummin proteiinipainotteisesta ravinnoista kuin hiilihydraateista. Säännöllinen ja vaihteleva aerobinen liikunta lisättynä riittävällä määrällä kuntosaliharjoittelua saavutetaan tavoitellut ja pysyvät tulokset.