Blog

Laihdutus

Kuntosaliharrastaja vaatii paljon energiaa jota sitten tulee välillä yli oman tarpeenkin. Ylimääräinen energiahan mielellään varastoituu vyötärölle ja se ei varmaankaan ole kenenkään kuntosaliharrastajan tavoite. Ylimääräisen rasvan poltto ja laihduttaminen on kovaa ja aikaa vaativaa työtä mutta jokaiselle normaalipainon saavuttaminen on mahdollista.

Ihmisen paino reagoi hitaasti uusiin ruokailutottumuksiin joten pysyvien nopeiden tulosten saanti on vaikeata.

Laihdutus kannattaa aloittaa parin kuukauden seuranta-ajalla jolloin liikunta pidetään entisellään mutta kaloreita vähennetään eli siirrytään niin sanotuille miinuskaloreille. Ihminenhän laihtuu kun energian kulutus ylittää energian saannin.

Jotta painonhallinta onnistuisi koko loppuelämän ajan, pitää ruokailutapoja kuitenkin muuttaa pysyvästi. Laihduttaessa on tärkeää pitää huolta nestetasapainosta. Jos se ei ole kunnossa ihmisen keho siirtyy säästöliekille eli säästämään energiaa jolloin laihdutus vaikeutuu.

Aterioiden ajoittaminen tasaisin 3-4 tunnin väleille auttaa pitämään nestetasapainon kunnossa ja silloin myös vältetään isommalta nälä n tunteelta joka helposti johtaa ahmimiseen.

Painoindeksit eivät välttämättä kerro totuutta kun kyseessä on kuntosaliharrastaja. Lihasmassa on tavallista ihmistä suurempi joten pituus/painosuhde on vähän harhaanjohtava. Peili on edelleenkin erittäin hyvä vaaka.

Vatsanympärystää on hyvä seurailla vaikka mittanauhalla ja vaakaa voi sitten käyttää suuntaa antavana mittausvälineenä.

Yleisesti laihdutuksessa vältetään hiilihydraatteja ja täytetään energian tarve runsasproteiinisella ruoalla näin turvataan myös lihasten proteiinin saanti. Lihaksiahan tuskin kukaan haluaa laihduttaessa menettää. Netistä löytyy laihdutusohjeita joista jokainen löytää oman näköisensä dieetin.