Blog

Terveys ja kuntoilu

Terveys on tärkein asia maailmassa

Ihmisen perustarpeisiin kuuluu monta tärkeää asia. Tärkeitä ovat muun muassa hyvä, ravitseva ja terveellinen ruoka, riittävä liikunta, jonka vastapainona tulee riittävä levon määrä, sekä ystävät jotka ovat mukana elämän iloissa ja murheissa.

Liikunta erittää kehoon endorfiinia, eli mielihyvää tuottavaa hormonia. Käytännössä lenkille ei aina jaksaisi lähteä, mutta kun saapuu liikuntasuorituksen jälkeen kotiin on mieli-ala usein hyvä ja virkeä. Liikunta lisää sekä henkilön fyysistä että psyykkistä hyvinvointia. Kuntoilu ja vaikkapa päivittäinen kävely, pyöräily, uinti tai hyötyliikunta estävät kunnon rapistumista, ehkäisevät masennusta ja purkavat tehokkaasti stressiä.

Liikunta voi tuoda merkittäviä muutoksia päivittäisiin toimintoihin ja auttaa pysymään terveenä myös pidemmällä aikavälillä. Säännöllinen liikunta vahvistaa luustoa, ja lihaskunto sekä aineenvaihdunta paranevat. Pienikin liikunta auttaa jaksamaan, ja pitää elimistön vastustuskykyisenä erilaisia sairauksia vastaan. Liikunnan hyvät vaikutukset vain korostuvat, kun liikkumisen tai kuntoilun lisäksi harjoittaa säännöllisesti terveitä elämäntapoja.

Kuntoilun voi aloittaa pitkänkin tauon jälkeen uudelleen

Ihmisen elimistö on viisas, joten se muistaa kaiken liikunnan, mitä ihminen on elämänsä aikana harjoittanut. Liikunnan iloa löytyy varmasti jokaiselle, sillä lajeja on todella paljon. Valittavana on lenkkeilyä, pyöräilyä, uintia, pallopelejä, sauvakävelyä, kuntosalilla käyntiä, voimistelua, hiihtoa, melontaa ja monta muuta lajia. Hyötyliikuntaa voi olla muun muassa erilaisilla asioilla – kuten kaupassa – käynnit, lehtien haravointi, sienestäminen, marjastaminen ja talvinen lumenluonti.

Liikkuminen on terveellistä, se tarjoaa aitoa mielihyvää ja hyvä kunto auttaa jaksamaan päivästä toiseen. Liikkuessa kannattaa harrastaa niitä lajeja, joista itse pitää, ja tutustua myös uusiin mielenkiintoisiin lajeihin. Liikuntarajoitteisetkin voivat saada iloa liikunnasta, sillä monissa kunnissa on saatavilla esimerkiksi ohjattua pyörätuoliliikuntaa. Käsien ja sormien liikuttelu auttaa myös osaltaan pitämään liikuntarajoitteista henkilöä liikunnan hyvää tekevien vaikutusten parissa.

Terveysliikunta tarkoittaa fyysistä aktiivisuutta

Voimme itse vaikuttaa myönteisesti omaan oloomme ja terveyteemme. Liikunnan harjoittamisessa tärkeää on liikkumisen säännöllisyys, jatkuvuus ja kohtuullinen kuormitus. Säännöllinen liikunta antaa iloa jokaiseen päivään, vaikka liikunnan määrä ei päivittäin olisikaan samanlaista. Terveydestään huolehtivan kannattaa muistaa, että liikkuminen pitää tehdä omaa kehoa kuunnellen. Käytännössä, aivan kuten Highlighter ehostus antaa kasvoille uutta hehkua, samoin terveysliikunta muun toiminnan ohella virkistää ja ehkäisee monia oireita.

Terveellinen ruokavalio tarjoaa elimistölle tarpeeksi suojaravintoaineita ja energiaa, jotta elimistö pysyy toimintakykyisenä ja terveenä. Oikein koottu ruokavalio ehkäisee ennalta sairauksia ja puutostiloja, joita epäterveellinen ruokavalio aiheuttaa.

Oikea ruokavalio tukee liikkumista

Sydänterveyttä edistävät marjat, kasvikset ja hedelmät keventävät päivittäistä ruokavaliota. Täysjyväviljavalmisteet tarjoavat kuitua, ja esimerkiksi kananmunasta saa elintärkeitä rasvaliukoisia vitamiineja sekä elimistön helposti hyödynnettävissä olevaa proteiinia.

Liikunta on tärkeää kaiken ikäisille. Liikunnan merkitys on tärkeää niin varhaiskasvatuksen piiriin kuuluvien, kuin työ-ikäisten sekä myös seniori-ikäisten keskuudessa. Lihomisen ehkäisy, sydänterveyden ylläpitäminen, verenpaineen pitäminen tasaisena ja mielihyvän saaminen liikunnan avulla ovat kaikkien saatavilla.

Liikkumattomuus voi olla ihmiselle suorastaan vaarallista ja aiheuttaa erilaisia oireita.

Heikon yleiskunnon, monien sairauksien ja korkean iän myötä vastustuskyky usein heikkenee. Hyvän peruskunnon hankkiminen ennalta auttaa kestämään erilaisia eteen tulevia asioita, kuten iän tuomia erilaisia muutoksia. Ravitsemusongelmien suurin riski on yleisesti yli 80-vuotiailla, joiden energiansaantia pyritäänkin parantamaan erilaisin keinoin.