Blog

Ruokavalio

Usein aliarvioidaan ruokavalion osuutta kuntosaliharjoittelussa ja siittä palautumisessa. Ilman kunnollista ruokavaliota joka sisältää tarvittavat proteiinit, hiilihydraatit ja rasvat kehitystä ei tapahdu ja kroppa vain väsyy ja motivaatio katoaa.

Myös riittävä lepo ja uni ovat edellytyksiä kun puhutaan tuloksista ja kehittymisestä kuntosaliharjoittelussa. Lihakset kasvavat levossa ja yöunien aikana kroppa parantelee itseään kuntosaliharjoituksen rasitteista

Proteiinipitoinen ruoka on kuntosaliharrastajien suosiossa. eikä suotta. Lihakset tarvitsevat proteiinia kasvaakseen ja kehittyäkseen ja jota löytyy monista hyvistä raaka-aineista.

Liha, kala, kana ja kananmunat ovat treenarin jokapäiväistä ruokaa. Siihen lisättynä hyviä vihanneksia, kasviksia, hedelmiä ja tummaa pitkäkuituista viljaa saadaan hyvän ruokavalion ainekset kasattua.

Pois kannattaa jättää niin sanotut nopeat hiilidydraatit kuten sokerit, vaaleat leivät, pullat, sipsit, makeiset ym. ei niin kovin terveelliset pikkusyötävät. Eli kyllä se sipsipussi ja sokerinen cokis kannattaa jättää sinne kaupan hyllylle ja ottaa tilalle herkullisia ja terveellisiä hedelmiä.

Myös annoskokoon ja annosten määrään kannattaa kiinittää riittävää huomiota. Pienet annokset monta kertaa päivässä on huomattavasti parempi vaihtoehto kuin ahmia lounaalla suurin osa päivän kaloreista.

Pienet annokset monta kertaa päivässä pitävät verensokerin ylhäällä koko ajan ja olo tuntuu energiseltä. Puhtaista ja terveellisistä raaka-aineista valmistettu ruoka on aina hyvä sijoitus kun ajatellaan asiaa terveyden ja kuntosaliharjoittelun kannalta.

Kuntosaliharrastaja tarvitsee proteiinia noin 1,5-2,5 grammaa painokiloa kohti jotta lihaskehitystä tapahtuu. Vastaavasti kuntosalia harrastamaton pärjää 0,5-0,8 grammalla painokiloa kohti päivässä. Eli proteiinin tarpeessa on huomattava ero. Tämän vuoksi moni kuntosaliharrastaja käyttääkin lisäravinteita proteiinin lähteenä.

Myös vitamiinin tarpeet tulee täyttää kun harrastaa kuntosalilla käyntiä. Hyviä vitamiinien lähteitä ovat hedelmät ja kasvikset.

Myöskään rasvoja ei kannata unohtaa ruokavaliota suunnitellessa. Ihmisen keho tarvitsee rasvoja ja ne kannattaa valita oikein. Rypsi- ja rapsiöljyt sisältävät myös tärkeitä A- ja E-vitamiineja joten niitä kannattaa sisällyttää ruokavalioon. Pääsääntöisesti kannattaa välttää kovia rasvoja ja suosia pehmeitä rasvoja.