Blog

Lisäravinteet

Lisäravinteet ja niiden käyttö on ikuisen keskustelun ja kiistelyn aiheena kuntosaliharrastajien ja voimaharjoittelijoiden keskuudessa. Mutta jos kuitenkaan ravinnosta syystä tai toisesta ei saa riittävästi proteiinia ja vitamiineja on lisäravinteiden käyttö suositeltavaa. Myös käyttäessä joko itse tehtyjä proteiini- ja palautusjuomamixejä tai valmistajien valmiiksi sekoittamia yhdistelmiä jää niin sanottujen turhien kaloreiden saanti vähemmälle ja proteiinin saanti pysyy riittävällä tasolla.

Lisäproteiinin lisäksi markkinoilta löytyy valtavasti muitakin lisäravinteita kuntosaliharrastajan käytettäväksi ja ehkä päänvaivaksikin. Valinnan vaikeus on valtava.

Valmistajat sekoittavat toinen toistaan parempia palautusjuomasekoituksia jotka lupaavat valtaisia tuloksia.

Monet kuitenkin valitsevat toisen tien ja sekoittavat omat juomansa niin ennen treeniä juotavaksi, treenin aikana juotavaksi ja lopuksi vielä palautusjuoma. Tällöin tietää mitä todella juo ja sekoitussuhteita muuttelemalla saa joka tarkoitukseen sopivan energiajuoman. Tärkeimpiä lisäravinteita seuraavassa.

  • Heraproteiini eli whey. Proteiinihan on lihasten rakennusaine joka on olennainen osa kuntosaliharrastajan juomaa.
  • Maltodekstriini. Malto on olennainen osa palautusjuomaa. Palautusjuomassa malto on nopeasti imeytyvä tärkkelys.
  • Kreatiini. Kreatiini on luonnollinen yhdiste joka auttaa energian varastoinnissa lihassoluihin. Tosin jos paino nousee kreatiinin johdosta se voi olla vettä koska kreatiini sitoo vettä lihassoluihin.
  • BCAA eli haaraketjuiset aminohapot. Vältttämättömiä aminohappoja lihassolujen uudistukseen ja lihasten rakentumiseen.

Lisäksi löytyy lukematon valikoima muita lisäravinteita. Netistä löytyy hyviä ohjeita oman proteiinijuoman valmistukseen.