Blog

Kuntosalin laitteet

Kuntosalilta löytyy monenlaisia eri lihasryhmille tarkoitettuja laitteita. Lisäksi löytyy niin sanottuja vapaita painoja. Tästä löytyy tiivistelmä yleisimmistä laitteista ja niiden käytöstä. Kuntosaliohjaajat myös mielellään avustavat laitteiden käytön aloittamisessa, jolloin kaikki hyöty treenistä saadaan irti. Myös kannattaa hyödyntää netistä löytyviä videoita joita löytyy niin suomeksi kuin englanniksikin. Niistä myös helposti näkee miten laitteet toimivat ja miten liikkeet tulee suorittaa.

Taljat

Taljat ovat erittäin monipuolisia laitteita joista on moneksi. Liikkeissä oikeastaan vain mielikuvitus on rajana. Erilaisia vetimia käyttämällä ja asentoja muutamalla voidaan harjoittaa melkein kaikkia lihasryhmiä.

  • Alatalja. Alatalja on oikein käytettynä erittäin tehokas selän harjoitteluväline. Laitteessa istutaan kasvot laitteeseen päin ja kahvalla tehdään vetoliike selkä suorana. Vetiminä voi käyttää kolmion mallista kahden käden vedintä jolloin kädet ovat kapealla tai kahvoilla varustettua tankovedintä jossa kädet ovat leveällä. Myös yhden käden vedintä voi käyttää jolloin vetoon saadaan kiertoliike mukaan.

Alataljaa voi käyttää myös hauisliikkeeseen. Liike tehdään joko seisten tai istuen esim. scott-penkkiä hyväksi käyttäen. Vetimenä voi käyttää joko suoraa tankovedintä tai V-mallista vedintä. Myös naruvedin on hyödyllinen kun tehdään niin sanottua ”vasara”liikettä.

  • Ylätalja. Ylätalja on pääasiassa yläselän lihaksiin vaikuttava liike joka vedetään istualtaan ylhäältä alas eteen. Liikken voi tehdä myös vetämällä alas niskan taakse. Tässä voi myös käyttää kapeaa kolmion mallista vedintä tai leveää tankomallista vedintä.

Ylätajaa voi käyttää myös ojentajaliikkeisiin. Vetiminä voi käyttää tankomallista vedintä tai naruvedintä.

  • Ristikkäistalja. Ristikkäistaljassa seistään kahden taljalaitteen välissä. Ristikkäistaljaa voi käyttää niin rintaliikkeenä kuin olkapää tai yläselkäliikkeenä. Vetokahvana käytetään yhden käden vedintä.

Penkit

Penkkejä on tasa- ja vinopenkki. Tasapenkissä tehdään perinteistä penkkipunnerrusta tankoa tai käsipainoja käyttäen. Käytettäessä suuria painoja suositellaan käytettäväksi varmistajaa joka tarvittaessa avustaa ylösnostossa. Vinopenkkejä on ylä- ja alavinopenkki. Vinopenkeissä kulma vaikuttaa mihin lihakseen suoritus kohdistuu. Ylävinopenkissä jyrkempi kulma kohdistuu enemmän etuolkapään lihaksiin. Liikket voi tehdä tangolla tai käsipainoilla.

Dippiteline

Dippitelineellä tehdään omaa vartalonpainoa hyväksikäyttäen liike joka vaikuttaa alarintaan, olkapäihin ja ojentajan lihaksiin. Voiman kasvaessa voidaan käyttää lisäpainoja jotka kiinnitetään siihen tarkoitukseen tehdylle vyölle ketjun avulla.

Jalkaprässi

Jalkaprässi on yleinen kuntosalilaite joka löytyy jokaiselta kuntosalilta. Laitteessa liike suoritetaan istuen ja painokelkkaa työnnetään jaloilla. Laitteessa käytetään lisäpainoja. Liike on tarkoitettu jalan lihaksille ja pakaralihaksille.

Reisilihaslaitteet

Reisilihaslaitteita on monenlaisia. Ojennus-, koukistus-, lähennys- ja loitonnuslaitteita. Painojen valinnassa kannattaa olla tarkkana ettei liike rasita liikaa polviniveltä.

Smith-teline

Smith-telineessä tanko liikkuu pystysuunnassa telineiden varassa ja sen saa lukittua tankoa kääntämällä. Laitetta voi käyttää jalkakyykyn ja penkkipunnerruksen tekoon. Myös muita liikkeitä voi hyvin myös suorittaa.

Lisäksi kuntosaleilta löytyy lukematon valikoima mitä moderneimpia monitoimilaitteita ja tietyille lihasryhmille tarkoitettuja laitteita. Niiden käyttö on erittäin helppoa.