Blog

Juoksemalla kohti parempaa terveyttä

Kevään koittaessa päivät muuttuvat valoisammiksi ja ilmat lämpenevät houkutellen monia ulkoilemaan pitkän talven jäljiltä. Juoksuvaatteiden ja -kenkien kulutuksessa näkyykin vuosittainen piikki joka kevät, kun monet päättävät aloittaa juoksemisen kevään inspiroimana. Juoksu onkin erinomainen harrastus, joka sopii useimmille. Rajoituksia saattaa kuitenkin muodostua esimerkiksi tuki- ja liikuntaelinsairauksien johdosta, joten ollessaan epävarma juoksun sopivuudesta itselle, kannattaa keskustella lääkärin kanssa ennen uuden harrastuksen aloittamista.

Luontainen tapa liikkua

Ihminen on oikeastaan luotu juoksemaan, sillä meillä on useita rakenteita, jotka poikkeavat esimerkiksi apinoiden vastaavista. Näitä ovat muun muassa pystyasennossa tasapainoa lisäävät selkärangan mutkat, pitkät, vipuvoimaa antavat jalat, iskuja vaimentavat kaarevat jalkapohjat ja joustavat akillesjänteet, jotka tekevät liikkeestä mutkatonta ja sujuvaa.

Juokseminen ei vaadi paljoa

Juokseminen on helppo liikuntalaji myös siksi, että sitä voi harrastaa oikeastaan missä tahansa. Juoksu on myös tehokasta lämmittelyä ennen saliharjoittelua tai hyvää liikuntaa aivan sellaisenaan. Luonnossa liikkuminen parantaa vastustuskykyä, nostaa kuntoa ja vähentää stressiä. Kevytkin metsälenkki voi kohottaa mielialaa huomattavasti ja säännöllisesti luonnossa liikkuvat huomaavatkin usein tuntevansa olonsa aiempaa pirteämmäksi ja usein myös nukkuvansa paremmin. Juokseminen myös parantaa kestävyyskuntoa ja polttaa tehokkaasti kaloreita.

Hyvät varusteet tekevät juoksemisesta mielekästä

Juoksemisessa olennaisimmat varusteet ovat hyvät kengät. Ennen kenkien hankkimista kannattaa pohtia hetki, missä juoksee eniten. Kuntosalin juoksumatolle soveltuvat kengät eivät välttämättä käy yhtä hyvin asfalttijuoksuun tai juoksuradalle. Maastojuoksuun tarvitaan usein tukevat, mielellään vedenpitävät, mutta kuitenkin hengittävät kengät. Näitä tarjoaa esimerkiksi viking, joka valmistaa myös muita ulkoilukenkiä.

Satunnaisen lenkkeilijän ei välttämättä heti alkuun tarvitse uusia koko varustustaan, mutta pidemmän päälle myös hyvät juoksuvaatteet tekevät lenkkeilystä mukavampaa. Suomessa pärjää yleensä toukokuusta syyskuuhun vähemmilläkin vaatteilla, mutta kylmillä säillä juoksevien kannattaa panostaa hyvään, kevyeen ja hengittävään takkiin, sekä hansikkaisiin ja päähineisiin. Monet löytävät oikeat juoksuvaatteet ainoastaan kokeilemisen kautta; mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle ollenkaan.

Ulos vai juoksumatolle?

Juokseminen on tehokasta aerobista liikuntaa riippumatta siitä, missä sitä harrastaa. Juoksumatolla juokseminen poikkeaa kuitenkin hieman ulkona juoksemisesta. Molempia kannattaa kokeilla löytääkseen itselleen mieluisan tavan. Erityisesti, jos haluaa yhdistää juoksemisen muuhun salitreeniin, voi juoksumatolla juokseminen tuntua mielekkäämmältä. Ulkona juostessa sen sijaan voi helposti nollailla ja mennä rauhassa omaan tahtiinsa tai kilpailla kaverin kanssa. Matolla juostessa kuormitusta tulee helposti enemmän, sillä vaihtelua ei tule yhtä paljon kuin maastossa. Siksi voi olla hyvinkin järkevää yhdistää juoksumattotreeni muuhun salitreeniin. Hyvät lihakset toimivat myös iskunvaimennuksena ja ehkäisevät loukkaantumisia ja rasitusvammoja.

Lisäpotkua muusta treenistä

Juoksua säännöllisesti harrastavat eivät juurikaan tarvitse muuta aerobista liikuntaa, vaan heidän kannattaa lisätreeninä panostaa voimaharjoitteluun. Hyviä liikkeitä juoksijalle ovat esimerkiksi keskivartalon voimaa kehittävät lankutusharjoitukset, joihin voi yhdistää esimerkiksi sivulankun tai erilaisia jalkojen nostoja.

Jooga on hyvää palauttavaa liikuntaa juoksun ohella. Joogassa tulee usein myös venyteltyä lihaksia, jotka säännöllisesti juoksevilla ovat usein kireänä, kuten takareidet ja pohkeet. Vaikka jooga ei tuntuisikaan sopivalta lajilta, kannattaa juoksua harrastavien panostaa kehonhuoltoon vähintään kerran viikossa, sillä se toimii erittäin hyvin mahdollisten ongelmien ennaltaehkäisijänä, minkä lisäksi se saattaa parantaa juoksukuntoa.